Saracire Intelectuala


Ne îndreptam spre o saracire intelectuala, care va transforma România într-un desert cultural. Domnule profesor, toata lumea stie ca Istoria este dispretuita si ignorata în tara noastra. Cât de gresita este aceasta atitudine din partea guvernantilor ultimilor 21 de ani? Cauzele restrângerii dramatice si regretabile a ponderii istoriei în învatamântul românesc trebuie cautate, în opinia noastra, mai întâi, în confruntarea dintre globalism si identitatea nationala si, apoi, în perceptia eronata a necesitatilor de pregatire intelectuala si culturala a omului contemporan. Noile forte economice globale îsi propun nu ocuparea unui teritoriu sau dominarea unei tari, ci subordonarea întregii lumi. În atingerea acestui tel, globalismul întâmpina un obstacol: identitatea nationala a popoarelor, întruchipata în statele nationale. Identitatea nationala se hraneste si din memoria istorica, si, atunci, globalismul ataca istoria pentru a slabi constiinta nationala. 

În al doilea rând, globalismul nu are nevoie de oameni cu un larg orizont de cultura, el vrea specialisti de nisa, performanti într-un domeniu restrâns. Ne îndreptam spre o saracire intelectuala, care va transforma România într-un desert cultural. Cred ca în predarea istoriei, a istoriei românilor în primul rând, în ultimii 21 de ani, s-a înregistrat un regres pe cât de daunator, pe atât de condamnabil. Scoala româneasca, o scoala cu excelente traditii de învatamânt solid si fertil, a fost pusa la pamânt de coalitia dintre elevii lenesi, bolnavi de socializare pe Facebook; parintii isterizati de odraslele nemultumite ca trebuie „sa-si faca temele acasa", si birocratii plafonati, grijulii cu scaunele lor, nu cu educatia, si copiind mecanic din publicatii straine, pentru a redacta legi, regulamente si programe analitice. De 21 de ani se fac reforme si iar reforme ale învatamântului, care, în realitate, submineaza functia instructiv-educativa a scolii. Primul pas în cretinizarea elevilor este prigoana dezlantuita de birocratii Ministerului Educatiei împotriva volumului de cunostinte transmise elevilor. 

La istorie - si nu numai la noi - s-a început cu îndepartarea cronologiei: „Sa nu încarcam mintea elevilor cu date". Foarte bine: istoria nu este o disciplina de memorizare, ci de analiza. Dar fara repere în timp nu se pot stabili legaturile cauzale. Si eu sunt împotriva învatarii pe dinafara a datelor lesne de gasit într-o cronologie sau într-un manual, dar - pentru Dumnezeu! - cum sa întelegi raporturile de cauza-efect dintre evenimente daca nu cunosti succesiunea lor în timp? Nu se doreste ca elevii sa aiba o pregatire temeinica, si cei trei componenti ai coalitiei de care am amintit prefera niste adolescenti ignoranti, incapabili sa depaseasca limbajul „misto" si „naspa". Cu astfel de cetateni, viitorul României este sumbru. În timp ce bulgarii îsi împânzesc tara cu santiere arheologice, în cautarea tracilor cu care nu au nici o legatura, românii, urmasi directi ai dacilor si romanilor, sunt gata sa cedeze strainilor, spre distrugere, vestigiile daco-romane de la Rosia Montana. Care ar trebui sa fie atitudinea statului fata de cercetarea arheologica?

Cel mai Bun Film - Previziuni pentru Oscar 2014


Sfarsitul acestui an vine cu o lista intreaga de noutati in cinematografele din Romania, dupa o vara calma si fara evenimente majore pentru cinefili. Daca ar fi sa ne luam dupa estimarile celor mai importanti critici de film de peste ocean ce e mai bun abia sta sa apara! Lunile octombrie, noiembrie si decembrie vor aduce in fata pubicului filmele cu cea mai mare probabilitate de a ajunge pe short listul Academiei Americane de Film pentru decernarea Oscarurilor in 2014. Sigur ca nimic nu este cert, dar experienta face ca inca dinainte de anuntarea oficiala a nominalizarilor sa se stie cu o certitudine de aproximativ 80% cel putin doua pelicule ce vor intra in cursa finala pentru Cel mai bun film. Poate cea mai asteptata aparitie este cea a peliculei “12 Years A Slave”, in regia lui Steve McQueen, dupa cartea cu acelasi nume a lui Solomon Northup. Cu sanse mari de a ajunge pe lista nominalizarilor pentru cel mai bun film, pelicula este povestea reala a unui barbat care a stat 12 ani in sclavie luptand pentru libertate, dar reusind sa-si pastreze demnitatea. 


Nu incape indoiala ca subiectul este unul demn de Oscar. Alte favorite pentru short list sunt “Gravity” al lui Alfonso Carron, o drama cu accente SF cu George Clooney si Sandra Bullock in rolurile principale, “Saving Mr. Banks” drama biografica cu Emma Thompson, Tom Hanks si Collin Farrell. Nu lipseste Scorsese cu al sau “The Wall Street Wolf” cu cine altul decat preferatul sau Leonardo di Caprio, intr-o poveste reala despre viata celebrului broker Jordan Belfort. Clooney revine si el, atat in ipostaza de regizor cat si de actor cu mult asteptatul The Monuments Men, in care o echipa de curatori si istorici ai artei pornesc intr-o misiune de recuperare a unor capodopere ale artei, furate de nazisti. Sigur ca lista este mult mai mare, si mai merita sa-i mentionam si pe fratii Coen cu “Inside Llewyn Davis”, dar si pe Paul Greengrass cu drama de actiune “Captain Phillips”, cu Tom Hanks in rol principal.

Folk Open-Minded


Tocmai ce am asistat la un spectacol extraordinar. Dupa ce s-a incheiat, au gasit de cuviinta, asa bine crescuti cum se cred domniile lor, cantareti de folk “de elita”, elita care are un standard muzical extrem de scazut, cel putin fata de folkul care imi place mie sa-l ascult, repet, au gasit de cuviinta sa faca bascalie de nebuna care a indraznit sa urce pe scena inainte de sfarsitul spectacolului si sa dea flori unui singur artist de pe scena, si nu la doi, cati erau. S-a ras, s-a glumit la greu, pe seama mea, si au aruncat florile unei tiganci. Rusine sa va fie, artisti de mucava! Cantecele voastre incep sa miroasa a plastic, fiindca va lipseste cu desavarsire mintea far’ de pre-judecati, care este baza necesara pentru dezvoltarea creativitatii.

Radeti de oameni, si o faceti in spatele lor, ca niste ipocriti, va credeti dumnezei fiindca v-a dat Dumnezeu voce, asa cum nu a dat multora. Dar ce aveti si nu ati primit de sus? Va spun eu ce aveti si nu ati primit de sus: ipocrizia si mandria ca ati fi cineva, ca ati fi mai deosebiti decat oamenii carora le cantati, pe care vreti sa ii invatati voi bunele maniere, considerand ca ei nu le cunosc! Cultura romaneasca se duce dracului cu artisti ca voi... cu artisti de mucava... daca nu aveti in voi strop de iubire pentru oameni, arta care iese din voi este arida si plina de mediocritate. Exista oare drama pe care voi sa nu o persiflati in cantecele voastre, cantecele voastre persiflare sub acoperire, pe care voi intelegeti sa o numiti cu emfaza, folk?